5år /2010

Idag har denna blogg överlevt i fem år, sen 2010. Det känns som en evighet sen. Som ett annat liv. Fast det var typ det. De senaste dagarna har jag säkerhetskopierat min hårddisk, och gått igenom guld. Här kommer ett evighetslångt inlägg, mitt 2010:

Utsikten från mitt rum på en fjärilsgata visade grannens rum. Vintern hade börjat tidigt, men fortsatte ännu längre. Varje helg väcktes jag av en annan granne som skottade snö. Det snöade så mycket.

Vi hängde på M15 många fredagar och såg Trestads band på scen. Bl.a. Cherry Stealers.

Hälsade på Linnéa på Hälsö i Göteborgs skärgård. Hon bodde i en kall stuga med ett eller två små element, pluggade marinbiologi. Åkte också upp till Karlstad, gjorde alltid det. Kramade vänner, som man bör. I april var det ballongkalas hos Michelle.

Träffade min andra Linnéa. Frank. Och tillsammans gick vi ur ettan på gymnasiet.

Mamma.

Under midsommar åkte vi ner till Förslöv och firade med mammas kusin och kusinbarn. Min lillasyster var dösöt. Kort därefter åkte jag, som jag alltid gör, till Island.

Jag passade min systerdotter Kolbrún Laufey som då var ynka tre år.

Och bara var med min kusin.

Vi åkte till en sommarstuga någonstans.

Vi låg på madrasser i solen, med täcke när det blev för kallt. Vaknade varje morgon för tidigt med locken och såg på tecknat. Försökte hålla ögonen öppna.

Var på middagar, träffade släkten. Och så mormor såklart. Alltid mormor.

Vi vandrade i Reykjadalur. Frös lite. Gick lite till, och doppade oss i någon källa.

I augusti var det gay pride på Reykjavíks gator. Min storasyster fyllde år och gjorde blå bål. Jag tog sönder hennes tvättställ och skaffade min första tatuering.

Och någongång i slutet av augusti åkte jag, som jag alltid gör, därifrån.

Andra året på gymnasiet började, och en kväll var vi på Restad Gård. Punktering Förbjuden spelade, och vi delade på öl.

En helg i oktober blev jag bjuden på en resa till Stockholm, och tog pappa med mig. Vi blev bjudna på kungliga operan, dagen därpå träffade vi min kusin, hans systerdotter, och hennes barn. I november åkte jag till Karlstad igen, Daniel hade världens finaste utsikt. Sista november fyllde jag 17 år och fyllde en blå lokal med nästan alla ansikten jag sett i Trollhättan. Nä, fast nästan. Åkte till Stockholm igen i december för lilla nelly sachs priset, och hela magen och benen och armvecken bubblade. Kittlade nästan.

Och vintern kom igen, såklart. Och mitt hår blev vitt av kylan. Trollhättan var en blandning av grått och vitt, och året tog slut.

Åkte till Leipzig i tisdags med Ida, rätt så spontant. Var där i en natt, drack bubbel och gick vilse. Sov hos främlingar och köpte mycket billiga kläder. Sånt som är bra.

05:49

inga karen/feburari

blåsigt tempelhof

semester kickoff

I torsdags hade vi semester kickoff party. Började med live drawing, sen föll mörkret men vi stod kvar och kvällen blev natt osv etc mm.

Min storasyster var här i 6 dagar. Hon fyllde mitt skåp och kylskåp med mat, och vi åt oss genom dagarna. Såg filmer och tv-serier, och låg i varandras armar. Jag har på något sätt vant mig vid att ses så sällan. Så även om jag saknar henne nu, så är det inte lika illa som det var för några år sedan. Det är en dov saknad, som en somnad hand. Kanske hjälper att jag faktiskt vet när vi ses nästa gång, det är inte alltid så. Hejdå, ta hand om dig, sov på flyget, tack för allting, jag älskar dig, vi ses i augusti. Det är ju mindre än ett år.

Vädret är ostabilt. Tveksamt. Ena stunden haglar det, nästa är det sol. Sedan snöar det, följt av regn i kanske fem minuter. Igår hängde molnen tunga över Neukölln, samtidigt som solen värmde genom vinterkappan. Jag saknar att höra regnet mot taket, att ha något annat än en annan lägenhet ovanför mitt rum, som smatter mot tak. Här smattrar det bara mot fönstret, väldigt tyst. Ibland när jag vaknar är trädet utanför mitt fönster guldigt. Ett svagt skimmer. Om kanske två månader är det helt grönt.

Jag har tappat räkningen på hur många koppar te jag har druckit idag. Ingen aning. Jag gör det nästan mekaniskt, kokar vatten i kastrullen, fyller på. Jag åt frukost halv två, satt i köket och läste till klockan sex kanske. Började läsa en ny bok. Sedan kom fina vänner och vi forstsatte dricka te i mitt rum. Stearinet rann nerför vinflaskan, skuggorna lekte på väggen. Jag har stängt av musiken nu, borde sova. Vill fortsätta läsa, men borde. Det är så tyst, hör bara mina fingrar mot tangenterna. Och någon enstaka bil köra förbi utanför.

För ca två helger sen kom Anila till Berlin. Vi hade inte setts på nästan två år, det var fantastiskt att se henne igen.

Vi cyklade i Tempelhof. Satte oss ner i torrt gräs tills kylan började svida. På fredagen gick vi på surprise babyshower. Viktor i min klass ska bli pappa, så klassen överraskade honom. Och vi åt oss dömätta på massa godsaker.

På lördagen fyllde finaste Adna 21 år, och hon bjöd på pannkakskalas.

Annars gick vi runt lite, åt massa chips och bakispizza. Såg väldigt dåliga filmer, men allting var väldigt bra ändå. Hon är bra.