j&n / Tongue Tied - pt1

thn/lund/malmö

Sent igårkväll kom jag hem från 12 dagar i Sverige, och det känns nästan lite konstigt att vara tillbaka. Hade systemkameran med mig, men tog endast bilder med den den första kvällen i Trollhättan. Vi grillade, och sedan gjorde jag inte så mycket mer där. Var på Strandgatan med några fina, och låg sjuk hemma. Sedan tog jag några mobilbilder de andra dagarna (och några få analoga, som framkallas snart).

Var i Lund och Malmö, träffade så många fina och blev lite förälskad i gatorna.

Jag och Judit, som kom från Bergen i några dagar (och som jag inte sett sen september!!), tog över Jonnas golv.

Vi kramades en hel del. Såg fantastiska Emil Jensen, och när Tingsek spelade kändes allting som nian igen. Träffade Pontus, Alfred och Filip som bodde i Berlin i vintras, och gick väldigt mycket i regn. Men det gjorde inte så mycket. Fikade med Meijer precis innan jag åkte tillbaka, och sa att jag kommer snart igen.

Idag har jag: skrivit på nytt kontrakt för lägenheten (vilket betyder att vi får bo kvar i minst 3 månader till), sökt csn, bokat tid hos bürgeramt, skrivit ut bilder till mormor som jag ska skicka med brevet till henne idag, skrivit ut alla flyg+tåg+bussbiljetter. Men inte packat. Det borde jag kanske göra. Åker till Sverige ikväll och är borta i 12 dagar i Lund/Malmö/Trollhättan. Ska krama så många.

i söndags

I söndags gick vi på loppis på Reuterstr i Friedrichshain, och längre in på gatan gick vi in på en marknad med mat, musik och konst. Vi köpte glass och gick runt, och gick sedan till Kreuzberg och satte oss i Görlitzer Park. Åkte senare hem och lagade mat. Sen gick vi ut till Tempelhof och jag och Max drack lite rödvin. När parken hade stängt, och börjat tömmas på folk, gick vi hem igen medan regndroppar föll lite då och då. Vi satte oss i mitt rum med musik och målade. Ute regnade det mer. Valesca gjorde varm choklad. Och sedan, ett bra tag senare, somnade vi.

v

I 6 nätter har Valesca från Sydafrika couchsurfat hos mig. Det har varit en otroligt lugn vecka, även om vi gjort så mycket. Vi har sovit. Och hängt en hel del i Görlitzer Park, och Hasenheide och Tempelhof. Tempelhof tar dock lätt priset.

Vi har målat otroligt mycket med vattenfärg. Och lyssnat på musik och druckit varm choklad medan regnet öst ner utanför och fyllt rummet av en regnlukt som jag älskar älskar.

I torsdags var vi på tapaskväll hos Jill, inte svenska Jill utan Jill från Belgium som går i min klass. Fast det var inte så mycket tapas, mest gin och vin och guacamole. I fredags var vi på bd-party+inflyttningsfest hos Oscar, vilket var lite kul för att för ca en månad sen var jag på utflyttningsfest hos Nils i samma lägenhet. Och i lördags gjorde vi typ ingenting. Var på en matmarknad, sov lite, målade lite, och gjorde asgod pizza. Fint att ha träffat henne, fint att hon stannar i Berlin ett bra tag till och förmodligen flyttar hit.

Prag pt3

Vi åt frukost varje dag i en sommarpark. Gick runt på otroligt fina gator och åt otroligt god mat på vegetariska restauranger. Drack öl under träd vid kanalen. Var på en utomhusmarknad/festival på en ö, skulle till en annan marknad, men kom dit för sent. Mest gjorde vi inget planerat. Utan gick bara runt och tog spårvagnar när Veeras fot gjorde för ont och vi var för trötta. Och satt i timtals och blundade och kände att vi behöver inte göra något alls. Vilket var precis vad jag behövde.